[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_title size=”1″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]

راهکار مدیریت هوشمند بحران های طبیعی

[/fusion_title][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_slider hover_type=”none” width=”100%” height=”100%” class=”” id=””][fusion_slide type=”image” link=”” linktarget=”_self” lightbox=”yes”]https://asm-co.ir/wp-content/uploads/2016/05/Disaster-Management.jpg[/fusion_slide][/fusion_slider][fusion_text]

چالش های موجود

هر اتفاق طبيعي غير مترقبه و در موارد ناگهاني كه موجبات تضعيف و نابودي توانمندي هاي اقتصادي، اجتماعي و فيزيكي مانند خسارات جاني و مالي، تخريب تاسيسات زيربنائي، منابع اقتصادي و زمينه هاي اشتغال جامعه را فراهم آورد به عنوان بلاياي طبيعي تعريف مي شود كه از مصاديق بارز آن مي توان زلزله، سيل، خشكسالي، پيشروي آب دريا ، آتشفشان، لغزش لايه هاي زمين، رانش، طوفان و آفات طبيعي را نام برد.

 

با بررسي هاي بعمل آمده از سوي كارشناسان دخيل در امر مديريت بحران و سوانح بيش از چهل نوع بلاياي طبيعي در سطح جهان تشخيص داده شده كه هر گروه از آنها خود به چند زير مجموعه ديگر تقسيم مي شوند، با توجه به ارزيابي هاي بعمل آمده در سرزمين ايران حداقل وقوع 31 نوع بلاياي طبيعي شامل: زلزله، سيل، طوفان، آلودگي آب و هوا و محيط زيست، تسونامي (موج لرزه اي بزرگ دريا)،آفات و بيماريهاي نباتي، نوسانات زمين، خشكسالي و روانه هاي گلي سابقه دارد.

هرچند حوادث و رويدادهاي متعدد طبيعي در طول حيات بشر در جوامع مختلف منجر به بروز خسارات جاني، مالي فراواني شده و كماكان بسته به سطح توسعه نيافتگي كشورها و جوامع بشري، خساراتي وارد مي شود اما جوامع پيشرفته با استفاده از فناوري توان علمي و فني و سازماندهي اصولي توانسته اند به مقابله با اين بلايا برخاسته و ميزان خسارات ناشي از وقوع حوادث را به حداقل كاهش دهند.

راهکار پیشنهادی

راهکار پیشنهادی آفرینش سامانه مهر جهت مقابله ی موثر با بلایا و بحران های حاصل از حوادث طبیعی شامل چهار راهکار زیرین می باشد:

  • راهکار پیش بینی سیل و خشکسالی
  • راهکار پیش بینی زلزله و نوسانات زمین
  • راهکار پیش بینی و اطلاع از آلودگی های آب و هوا و محیط زیست و طوفان
  • راهکار خودرو فرماندهی و مدیریت بحران

راهکار پیش بینی سیل و خشکسالی

در حوزه ی برون شهری، با نصب سنسورهای دقیق که اطلاعات خود را به صورت بیسیم و بی وقفه به مرکز مخابره میکنند، میتوان از بالا آمدن سطح آب رودها، سدها و نواحی مستعد سیل در اثر باران یا برف مطلع شد و بدون تاخیر، به اجرای تدبیرات پیش گیرانه و مقابله گرانه با این بحران طبیعی پرداخت.

 

در حوزه ی شهری نیز مدیران بحران میتوانند از فناوری سنسورهای دقیق ارائه شده توسط آفرینش سامانه مهر برای تشخیص نواحی مستعد سیل استفاده کنند. این کار میتواند پیش از وقوع سیل بوسیله ی اندازه گیری میزان جذب آب در حین بارندگی های دوره ای و در بخش های ساحلی و همچنین اندازه گیری سطح آب رودخانه ها تحقق پذیرد. این اطلاعات میتواند به مدیران کمک کند توسعه ی طرح های سیستم فاضلاب مقاوم در برابر سیل را در نقاط با ریسک بالا اولویت بخشند. در زمان بارندگی های شدید، سنسورها میتوانند به نظارت نواحی مستعد سیل پرداخته و راهکارهای کاهش اثرات سیل را تسریع کنند. این موضوع میتواند به خودکارسازی زیرساخت فاضلاب بینجامد، راهکاری که در آن آب به مسیر ترجیح داده شده هدایت میشود و از تجمع بیش از حد در نواحی مشخص جلوگیری میکند. وقتی سیل شدت یافت، سنسورها میتوانند برنامه ریزی شوند تا هشدارهای اولیه را برای تخلیه ی ساکنان نواحی تهدید شده در زمانی بهینه تر انجام دهند.

همچنین سنسورهای مربوطه در محیط میتوانند هرگونه تغییرات کوتاه مدت/دراز مدت در میزان خشکی/تری خاک و هوای محیط را مخابره کرده و توسط گزارش های مبتنی بر اطلاعات جغرافیایی، وقوع هر گونه خشکسالی را پیش بینی و اطلاع رسانی کند و به تسریع اتخاذ تدبیرات لازم در این زمینه کمک شایانی نماید.

 

برخی از ویژگی های این سیستم عبارتند از:

  • اندازه گیری دقیق سطح آب/خشکی و تری هوا/ میزان بارندگی و …
  • قابلیت نصب آسان پنل خورشیدی جهت شارژ باتری در طول روز
  • بروزرسانی/تنظیمات سنسورها از راه دور
  • انتقال بی وقفه ی اطلاعات به مرکز
  • سیستم تسهیل تصمیم گیری (DSS)
  • امکان مشاهده ی مناطق مستعد بحران روی نقشه ی آفلاین(لینک به صفحه ی راهکار در سایت)

راهکار پیش بینی زلزله و نوسانات زمین

مدیریت فجایع طبیعی نظیر زلزله و نوسانات زمین، در حقیقت مدیریت ثانیه هاست. کشف به موقع از شرایط جدید شتاب و نوسانات زمین، مخابره ی این اطلاعات به مرکز، و خودکارسازی بخش های اصلی فرآیند مقابله با این بحران ها نظیر قطع کردن آب، گاز، برق و مترو و اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما از بایسته ترین پیش نیازهای کاهش تلفات و خسارات در این شرایط است.

راهکار آفرینش سامانه مهر جهت پیش بینی زلزله و نوسانات زمین ، شامل اجزای مختلفی هستند که از آنها در ذیل یاد شده است:

  • نصب شتاب نگارها و سنسورهای مختلف در نقاط متعدد جهت کشف لرزشهای زمین و پیش بینی زلزله
  • نظارت بر رطوبت خاک، لرزش و چگالی زمین
  • مخابره ی اطلاعات فوق بدون وقفه به مرکز مدیریت و فرماندهی بحران
  • قابلیت نصب آسان پنل خورشیدی جهت شارژ باتری در طول روز
  • بروزرسانی/تنظیمات سنسورها از راه دور
  • نمایش نقاط و محدوده های مشکوک به بحران بر روی نقشه ی آفلاین(لینک به صفحه ی راهکار در سایت)
  • امکان دیسپچ نیروها به محل و مدیریت گروه های مدیریت بحران توسط دیسپاچر بومی آفرینش (لینک به صفحه ی سدرا)

راهکار پیش بینی و اطلاع از آلودگی های آب و هوا و محیط زیست و طوفان

آلودگی هوا یکی از مهم ترین بحران های محیطی کلانشهرهای ایران است که طی چهار دهه اخیر، باعث آسیب به سلامتی شهروندان شده، همچنین اثرات مخربی بر محیط زیست می گذارد و زندگی در این شهرها را پرهزینه و حتی خطرناک ساخته است. گسترش شهرنشینی، رشد جمعیت، صنعتی شدن، عدم ساماندهی سیستم حمل و نقل و ترافیک شهری و مصرف بالای سوخت های فسیلی از یک سو و تغییرات کاربری و توسعه صنایع از سوی دیگر، افزایش غلظت آلاینده ها در هوای شهرها به ویژه شهرهای بزرگ را به دنبال داشته است. خسارت ناشی از آلودگی هوای 8 کلان شهر ایران سالانه حدود 23 تریلیون تومان برآورد شده است. علاوه بر مواد آلاینده و مبحث آلودگی هوا، بی اطلاعی از آلودگی های آب شرب و کشاورزی و نیز طوفان های قریب الوقوع در دهه های گذشته خسارات و تلفات بسیاری را بر کشورها از جمله کشورمان تحمیل کرده است.

راهکار پیشنهادی آفرینش سامانه مهر  با تمرکز بر نظارت بر آلودگی و نمایش آن به شهروندان جهت مقایسه ی تاثیرات اندازه گیری های انجام شده توسط شهرداری ها و موسسات عمومی و نیز جهت افزایش آگاهی عمومی بر ایفا کردن نقشی حیاتی در فرآیند مبارزه با آلودگی هوا تاکید دارد. این راهکار با نصب سنسورهای شناسایی آلودگی هوا از موادی نظیر دی اکسید کربن گرفته تا گازهای سمی دیگر نظیر دی اکسید نیتروژن به تعیین دقیق میزان وجود این مواد در نقاط مختلف شهر می پردازد. مجتمع کردن اطلاعات از نقاط مختلف شهر در کسری از ثانیه و نمایش آن به مدیران و مسئولان مبارزه با آلودگی شهری، وجه دیگر این راهکار است.

 

تعداد معدودی از مزیت های کلیدی این راهکار به شرح زیر اند:

  • سنسورهای دقیق کشف بیش از بیست نوع از مواد سمی از جمله CO، CO2، O2 ،O3 ،NO ،NO2 ،SO2 ،NH3 ، و …
  • سنسور تعیین میزان رطوبت، فشار و درجه دما
  • سنسور کشف میزان گرد و خاک و غبار
  • قابلیت نصب آسان پنل خورشیدی جهت شارژ باتری در طول روز
  • بروزرسانی/تنظیمات سنسورها از راه دور
  • قابلیت نمایش نواحی آلوده بر روی نقشه ی آفلاین(لینک به صفحه ی راهکار در سایت)
  • داده کاوی اطلاعات دریافت شده از سنسورها
  • سیستم تسهیل تصمیم گیری(DSS)

راهکار خودرو فرماندهی و مدیریت بحران

سامانه ارتباطات بحران به طور گسترده در زمینه ی امنیتی عمومی (Public safety) مورد استفاده قرار دارد. این سامانه با کامپیوتر ها، سامانه های ارتباطی بیسیم، سامانه های انتقال صوت و تصویر، ارتباطات ماهواره ای، اختصاصی سازی خودرو و تعامل با سامانه های دیگر و اشتراک اطلاعات در یکپارچگی است. با ساخت یک چارچوب در خودرو و استفاده از آن به عنوان یک مرکز کنترل و فرماندهی، این سامانه میتواند برای مواقع بحران، بلایای طبیعی، امنیتی عمومی و غیره بکار رود. این راهکار میتواند با برقرار کردن ارتباطات صوتی و جمع آوری اطلاعات صوتی و تصویری و نیز با تسهیل کار دیسپچینگ، بهترین شرایط را برای انتقال اطلاعات از محل میدانی بحران به مرکز فرماندهی و کنترل برای نظارت و بررسی و نیز فرماندهی نیروها از داخل خودرو ایجاد کند.

bohran1

 

قابلیت های اصلی خودرو عبارتند از:

  • ارتباطات ماهواره ای در حال تحرک: برقراری ارتباط ماهواره ای بین خودرو و مرکز فرماندهی و کنترل، با اطمینان دهی از انتقال دو طرفه صوت، تصویر و داده.
  • سامانه ارتباطی: خودرو با سامانه ارتباطات صوتی و سامانه ارتباطی بحران قابل حمل و سیستم انتقال تصویر بیسیم تجهیز شده است که اجازه میدهد دیسپچر منطقه ای با مرکز فرماندهی ارتباط داشته باشد. علاوه بر این، تصاویر ضبط شده بوسیله ی سیستم انتقال تصویر بیسیم به مرکز فرماندهی برای دیسپچینگ زنده و آنی منتقل میشود، و در همین حال اطلاعات تصویری موجود در مرکز فرماندهی نیز میتواند به سمت خودرو ارسال شود تا ویدئو کنفرانس برقرار شود.
  • دفتر کار تعبیه شده در خودرو: خودروی فرماندهی با یکپارچه سازی لپ تاب، کامپیوتر های صنعتی، دستگاه های چند رسانه ای، چاپگر و صندلی یک مرکز فرماندهی و کنترل از راه دور است.
  • امکان دیسپچ نیروها به محل و مدیریت گروه های مدیریت بحران توسط دیسپاچر بومی آفرینش (لینک به صفحه ی سدرا)

bohran 2 bohran 3[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]